Nekomentované

NOVÁ KAPITOLA PRE AUTOBUSOVÉ ZASTÁVKY

BANSKÁ BYSTRICA PRED ROZHODNUTÍM

Už 20 rokov prevádzkuje autobusové prístrešky na území Banskej Bystrice bratislavská spoločnosť euroAWK. Posledná zmluva na 10 rokov končí k 31. 12. 2023. Spoločnosť prišla s návrhom ďalšej spolupráce, tentoraz na 15 rokov.

19. 12. 2013 podpísal primátor Peter Gogola so spoločnosťou euroAWK, spol. s r. o. „Zmluvu o podmienkach výstavby prístreškov na autobusových zastávkach a o recipročnom umiestnení reklamných zariadení, stavieb pre reklamu a reklamy na mestských pozemkoch“. To, čo sa v zmluve nedotiahlo, nás teraz – po desiatich rokoch, dobieha. Pozrime sa na ňu.

Zmluva nie je z hľadiska práv a povinností zmluvných strán úplne vyvážená. Predpokladáme, že tak, ako súčasný návrh predkladá iniciatívne euroAWK, je evidentné, že tomu bolo aj v roku 2013. Nejde len o finančnú nevýhodnosť. Zmluva obsahuje aj záväzky Mesta, s ktorými nekorešpondujú recipročne primerané povinnosti euroAWK (príloha 7, ustanovenia v časti 3.11 a pod.). Mesto podpisom umožnilo euroAWK na 10 rokov získať monopol. V zmluve sa napríklad zaviazalo, že za celú dobu neuzavrie bez jej súhlasu zmluvu s inou spoločnosťou s rovnakým alebo obdobným predmetom plnenia. Najzásadnejšou chybou zmluvy je ale fakt, že Mesto si nezabezpečilo prevod prístreškov do svojho vlastníctva po ukončení zmluvného vzťahu.

V roku 2014 zasadol do primátorského kresla Ján Nosko a prevzal aj záväzok v podobe tejto zmluvy. Dnes pre spomínané chýbajúce ustanovenie môže euroAWK po termíne 1. 1. 2024 odpíliť väčšinu svojich autobusových prístreškov. Spoločnosť však reagovala a odprezentovala svoj návrh ďalšej možnej spolupráce na obdobie 15 rokov. Mesto však po vzájomnej dohode predkladá na najbližšie mestské zastupiteľstvo v utorok 12.12. dodatok k zmluve – predĺženie aktuálneho zmluvného vzťahu o tri roky, do roku 2026. To znamená, že o osude autobusových prístreškov (AP) v Banskej Bystrici sa bude rozhodovať 12 pracovných dní pred ukončením desaťročnej zmluvy. ( )

Ministerstvo dopravy SR totiž vyhlásilo výzvu na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok. Z tejto výzvy chce Mesto modernizovať a budovať nové autobusové prístrešky, pretože z celkového počtu 105 ks AP je dnes 82 starších viac ako 15 rokov odo dňa inštalácie. Nové prístrešky by tak boli majetkom mesta. V tejto súvislosti chce predĺžiť existujúcu zmluvu do roku 2026, kedy by boli zastaralé zastávky v majetku euroAWK nahradené novými. Demontované prístrešky zvažuje dodatok umiestniť do okrajových lokalít mesta, bez toho, aby určil, kto nové a premiestnené prístrešky zameria, postaví. Spoločnosť by sa do doby skončenia platnosti predĺženej zmluvy starala len o údržbu. Tak, ako to bolo doteraz. Vraj by to dávalo záruku, že po dobu troch rokov „bude zachovaný komfort cestujúcich, obyvateľov mesta, ale aj zahraničných návštevníkov“. V dodatku chýbajú presne stanovené požiadavky. Ťažko však hovoriť o komforte, keď pozornému užívateľovi MHD nemohol ujsť fakt, že napriek pôvodnej zmluve, kde sa euroAWK zaviazalo, že bude dôsledne zabezpečovať servis, údržbu, opravu a pravidelné čistenie, vyzerajú naše zastávky úboho.

V akom stave je tento zmluvný záväzok a dôkaz, že prístrešky v majetku euroAWK nezažili hýčkanie a opateru niekoľko rokov, vidieť v priloženom fotoalbume z jesene tohto roku.

Predpokladáme, že práve spoločnosť euroAWK bude tou, ktorá dodá mestu nové AP (v dodatku sú už aj uvedené ponúkané typy prístreškov z produkcie výrobcu mmcite) a tie by sa stali majetkom mesta. V návrhu sa vôbec nespomínajú požiadavky na dodané prístrešky – ich bezbariérovosť, mobiliár ako lavička, kôš na odpadky či automat na cestovné lístky alebo elektrické informačné panely (tak, ako sme to našli v Žiline) alebo kvôli exkluzivite na požiadavky na dodanie prvkov pre detské ihriská, techniky, strojov či náradia alebo v rámci znižovania reklamného smogu odstránenie určitého počtu billboardov a citylightov (ako sme to našli v Nitre).

Reklamné citylighty, ktoré sú súčasťou AP by Mesto pre nesúlad s nastavením výzvy (získané prostriedky z EÚ nesmú slúžiť na podnikanie), zaplatilo z vlastných finančných zdrojov a potom by ich buď predávalo vo vlastnej réžii alebo cez obchodnú verejnú súťaž prenajalo. V návrhu je generovanie príjmu Mesta z reklamných plôch po roku 2026 venovaná najväčšia pozornosť, ale bez vyčíslenia výdavkov na prevádzku, údržbu, servis. Predpoklad, že víťazom po nastavení správnych podmienok by bolo práve euroAWK, nie je až taký nereálny. Ale asi to nebude treba, keď v návrhu je rovno uvedené, že: „Po skončení 3-ročného zmluvného obdobia bude potrebné uzatvoriť na reklamné stavby (billboardy a citylighty) umiestnené na pozemkoch vo vlastníctve mesta zmluvu s euroAWK s porovnateľným nájomným ako majú iné reklamné spoločnosti, a nie za doteraz dohodnuté a zvýhodnené nájomné.“

Zhrňme si to teda: po 20 rokoch spoločnosť pochopila, že je pre ňu výhodnejšie nemať vo vlastníctve AP, nezaťažovať sa ich údržbou a servisom (čistenie, vandalizmus, graffity, škody na majetku v súvislosti so zmenou klímy a pod.) ale profitovať z predaja reklamných plôch. Rozumná úvaha, len nechápeme, prečo Mesto Banská Bystrica má byť partnerom, ktorý jej to umožní.

Nová zmluva mala byť pripravovaná s dostatočným časovým predstihom tak, aby Mesto malo lepšiu rokovaciu pozíciu. Pár mesiacov pred skončením platnosti zmluvy sa nielenže nestihne analyzovať možnosť prípadného nového zmluvného partnera, ale Mesto si nezabezpečí ani dobrú pozíciu na vyjednávanie s tým súčasným, pretože je pod tlakom. Časová tieseň a nekvalitne dojednané, či chýbajúce ustanovenia v záujme obyvateľov mesta, sú, zdá sa, po skúsenostiach aj s priebehom a výsledkom zmluvy k prevádzke MHD, tradičným prístupom vedenia nášho mesta.

Viac podobných článkov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed