Píše Andrea Štulajterová:
Sľúbila som informácie zo štvrtkovej dopravnej komisie, ktorej zvolanie sme iniciovali, ako členovia spolu s poslancom MsZ v BB Jozefom Balážom, Jozefom Fekiačom a Pavlom Puskeilerom, lebo pol roka nikto nič a cítili sme akútnosť poznať stav príprav, okrem mnohých, hlavne na dve témy.
1. Parkovacia politika
2. Platnosť novely zákona o cestnej premávke od 1.10.2023 (parkovanie na chodníkoch)
Na pozvánke priebežne pribudli ešte ďalšie 4 body , ALE pri schvaľovaní programu, na začiatku komisie dva body boli zrušené….skrátim to, parkovacia politika sa neriešila, lebo na zvolaný termín sa vraj nemohol náhle zúčastniť pán hlavný architekt, odborný garant parkovacej politiky (tak sme tento bod oddialili na neurčito, aj keď sme sa opakovanie pokúšali dohodnúť na ďalšom konkrétnom termíne, …. no, snáď po národných voľbách
V každom prípade k platnosti novely „chodníkového zákona“ len toľko, že v týchto dňoch sa pripravuje dopravné značenie, aby bolo do 1.10. 2023 nainštalované na 5 lokalitách v meste, kde sa bude parkovanie na chodníkoch legalizovať (ul. Jegorovova, Kollárova, Tulská, M.M. Hodžu a Beskydská), lebo to hlavne šírkové parametre v zmysle normy dovoľujú. Inde na to nie sú vhodné podmienky, čiže sa nič nemení (viac nejdem písať, aby som nenarobila viac zla, ako dobra).
Priznám sa vám, že dlhodobo mám pocit, že o činnosť komisie nie je zo strany MsÚ v BB záujem, že sme tam len nejaký komparz, informácie o akejkoľvek téme doslova ťaháme z úradu, ako z chlpatej deky a nikdy som nemala pocit, že by bol záujem o naše stanovisko k čomukoľvek. Postrádam akýkoľvek koncept, plán, cieľ, víziu, že čo sa vlastne od nás očakáva a či vôbec . Som z toho úprimne smutná a aj sa cítim, ako rádová členka komisie bezmocná, lebo vnímam viacero problémov v našom meste súvisiacich s dopravou a aj by som rada pomohla, poradila, ako aj moji kolegovia…ale… .
Asi viacerí viete, že som už viac ako 10 rokov koordinátorka kampane Európsky týždeň mobility Slovensko, aj vďaka tomu som v intenzívnom kontakte s množstvom samospráv, organizácií a inštitúcií, ktoré sa témou udržateľnej mobility zaoberajú, do kampane zapájajú a navyše som v intenzívnom kontakte s mojimi kolegyňami a kolegami koordinátormi z ostatných členských krajín EÚ a tak viem niečo málo o základných princípoch udržateľnej mobility a viem aj o zložitosti pri ich zavádzaní do praxe.
Úplne základným princípom pri budovaní udržateľnej mobility je znižovať potrebu obyvateľov presúvať sa po meste autom a to je možné LEN tak, že budú mať obyvatelia vytvorené kvalitné a bezpečné podmienky na presun peši, bicyklom, alebo verejnou dopravou (čo sú považované za udržateľné spôsoby prepravy).
Prečo to tu píšem? No len si to tak premietam, ak by už naozaj bola konečne vôľa kompetentných začať so zavádzaním opatrení a transformácie smerom k udržateľnej doprave v našom meste, koľko bude trvať a koľko bude stáť sfunkčnenie verejnej dopravy, alebo vybudovanie bezpečných koridorov pre peších, alebo cyklistov a absentujúca osveta a vzdelávanie smerované k zmene dopravných návykov obyvateľov? Som v tom, že radšej neskôr, ako vôbec, ale vnímam to, ako sme si v BB nesprávnym prístupom v tejto oblasti premárnili veľa času.a žiaľ, aj financií
Ozaj a budovanie lávky pre peších a cyklistov na Zvolenskej postupuje podľa harmonogramu a po záťažových skúškach bude čoskoro otvorený, čomu sa úprimne teším. Aj keď samozrejme všelikto má na túto stavbu všelijaký názor, je to veľký príspevok k udržateľnej mobilite, o ktorej som vyššie písala a ak to mnohým teraz možno nedáva zmysel, tak verte, že to z dlhodobého hľadiska pre naše mesto má veľký význam.
Som to takto dlhšie opísala, aby sme si vedeli predstaviť, že keď sa zjednodušene povie „zaviesť parkovaciu politiku“, znamená to ROZUMNE vyskladať a zaviesť MNOŽSTVO opatrení, ktoré musia do seba postupne zapadať a sú nevyhnutné aj také, ktoré trochu zasiahnu do nášho pohodlia, no na konci dňa by mali byť prínosom ku vyššej kvalite života v našom meste.
Tak si držme palce, aby sme to my obyvatelia, spoločne so samosprávou zvládli lebo sme na jednej lodi a mali by sme veslovať rovnakým smerom, inak sa nepohneme.