Po krátkej letnej prestávke, vzhľadom k blížiacej sa zvýšenej jesennej mobilite, skúsme sa opäť pozriet z blízka na bystrické územné plánovanie.
Keď si pozriete územný plán mesta Banská Bystrica, čo je jeho hlavný a základný mestský „zákon“, v časti PODLAVICE vás zarazí jeho nejednoznačnosť. Píše sa v ňom, že v Podlaviciach sa už ďalšia výstavba neodporúča, pričom zároveň v tabuľkovej prílohe nájdete časť Pod Dúbravou vybodkovanú ako vhodnú pre výstavbu rodinných domov.
Ešte horšie je na tom historický kontext spomínanej podlavickej lokality. Majitelia pozemkov a následne ich súčasní dediči začali konať prvé kroky smerujúce k výstavbe už v rokoch 90-tych. V starom územnom pláne to bolo možné. Niekto ich však oklamal a z nového územného plánu možnosť výstavby v tejto lokalite potajomky vyškrtol. Dozvedeli sme sa od pamätníkov, že v tom čase, bez vedomia príslušných úradov, došlo k tomu, že sa v územnom pláne odrazu objavili lokality, ktoré tam v procese rokovaní neboli a naopak… niektoré zmizli. Toto je jedna z nich.
Riešila to v tom čase pani Priehodová, ale nikto na to nereagoval. A rovnako sa s týmto tajomným, možno aj nezákonným, bremenom nevysporiadalo ani súčasné vedenie mesta.
Poďme teda priamo k projektu. Na ňom zaujme prítomnosť obslužnej cesty s troma kruhovými križovatkami, ktorá korešponduje s projektom územného plánu ešte zo 70-tych rokov. Projekt obsahoval časť vonkajšieho mestského okruhu, ktorý mal zokruhovať Roosveltovu nemocnicu ponad Podlavice cez Skubín na Fončordu. To by významne odľahčilo preťaženú a poškodenú cestu č. 578. Časť vonkajšieho mestského okruhu nakreslená v projekte síce je, realizovať sa samozrejme nebude… Od zadávateľov projektu sme sa dozvedeli, že to nakresliť museli, napojenie však budú riešiť len ďalšou bočnou prípojkou, poza osadu na stávajúcu preťaženú cestu.
Dopravná obslužnosť v mestskej časti Podlavice je ohrozená tým, že BBSK nemá stále jasno, kadiaľ pôjde obchvat. Vedenie mesta BB nie je súčinné, hoci na to má (teoreticky) unikátne predpoklady v osobe vicestarostu a zároveň poslanca VÚC Jakuba Gajdošíka.
Sú obavy, že si to skôr, či neskôr zúčastnení zjednodušia a prístup zrealizujú jednoducho – existujúcou poľnou cestou tak, ako to je realitou v iných častiach mesta. Ale potom celý doteraz navrhovaný koncept padne a bude ho treba prepracovať.
Dopravu v mestských častiach pomaly rieši nie mesto, ale župa… Mesto Banská Bystrica vôbec nemá ambície tieto základné funkcie mesta v Podlavicach riešiť, hoci príležitosti pre získanie finančných zdrojov, aké sú v súčasnosti, sa nemusia v budúcnosti vôbec opakovať.
Chápete to? My nie.
Viac informácií, vrátane anonymného listu Podlavičana, nájdete vo fotogalérii.