Téma kvality bystrickej MHD a spolu s ňou aj téma výhodnosti zmluvy nášho mesta s prepravcom opäť ožila. Mesto s veľkou slávou na Námestí SNP predstavilo nové autobusy. Vyzerá to na prvý pohľad veľkolepo, bližší pohľad môže byť iný. Pridávam pár postrehov a poznámok:
Zvyčajné porovnávanie kvality bystrickej MHD s inými porovnateľnými mestami Slovenska vedenie nášho mesta, ba aj niektorí poslanci zvyčajne odbijú tým, že to, či ono nie je pravda. Mesto pritom žiadne podklady, ktoré by dali jasnú odpoveď, nezverejňuje. V tejto súvislosti je nezabudnuteľné vyjadrenie primátora v predvolebnej debate, kde sa ohradil, že MHD v Banskej Bystrici je v úplnom poriadku, až na niekoľko detailov.
Dokumenty, ktoré nám v tom môžu pomôcť, sú záverečné účty miest, ktoré obsahujú údaje o plnení rozpočtov. Aby bolo porovnanie korektné, zvolili sme k Banskej Bystrici Žilinu. Je to rovnako krajské mesto s porovnateľným počtom obyvateľov, zhodnými východiskami a dostupnými údajmi k danej téme a čo je podstatné, obe mestá majú mestskú autobusovú aj trolejbusovú dopravu.
Porovnanie vychádza z verejne dostupných uzavretých rozpočtov odsúhlasených poslancami za rok 2021. Rok 2022 mesto Banská Bystrica zatiaľ nerozpísalo, uviedlo len konečnú sumu v rozpočte na dopravu (tá je výrazne vyššia ako za rok 2021, takže čísla budú ešte horšie…).
Takže teraz zopár konkrétnych čísel pre tých, ktorých to naozaj zaujíma:
BANSKÁ Bystrica 2021:
Počet obyvateľov: 74 590
Mesto doplácalo za úkony vo verejnom záujme (MHD): 7 156 652 €
Vozidlá urobili: 3 623 000 km
Odviezli: 6 446 000 pasažierov
Prepravné lístky: jednorazový len v jednom autobuse do výstupu 1 €, zľavnený 0,5 € | z dopravnej karty 0,5 € (pri prvom prestupe do 45 minút je druhá jazda pri platbe dopravnou kartou za 0,10 €), zľavnený 0,3 € | 30-dňový lístok 20 €, zľavnený 12 €
ŽILINA 2021:
Počet obyvateľov: 81 219
Mesto doplácalo za úkony vo verejnom záujme (MHD): 6 237 000 €
Vozidlá urobili: 3 520 000 km
Odviezli: 16 806 000 pasažierov (!)
Prepravné lístky: 60-minútový prestupný 1 €, zľavnený 0,7 € | 60-minútový elektronický 0,75 €, zľavnený 0,55 € | 30-dňový lístok 20 €, zľavnený 15 €
Môžeme polemizovať o nákladoch, platbách a iných parametroch. Námietka sa vždy nájde. Keď si porovnáme hodnoty, tak sa veľmi nelíšia až na jeden parameter… a to je počet prepravených pasažierov. Keď si ho prepočítame na počet prepravených osôb na km, tak v Žiline sa prepraví 2,68 krát väčší počet cestujúcich. Ak do toho započítame aj rozdiel v dotáciách, tak v Žiline rovnaká dotácia verejnej dopravy vystačí na 3 cestujúcich a v Banskej Bystrici len pre 1 cestujúceho. Môžeme sa zamýšľať nad nákladmi, cenou, terénom a inými premennými, ale ostane nám fakt, že v Banskej Bystrici je MHD vysoko neefektívna. Ak dokáže obdobné mesto previezť za podobných podmienok 3x viac ľudí… asi niekde bude problém.. Možno v zlom grafikone, spojoch, spôsoboch platby, v zmluve alebo vo vedení?
Je dôležité si uvedomiť, že ak porovnáme rozdiel medzi počtom prepravených pasažierov v MHD v roku 2021 medzi Banskou Bystricou a Žilinou, čo je 10 mil. a priemerným počtom ľudí prepravených v osobných autách, teda 1,5 osoby, tak v Banskej Bystrici sa za rok urobí o 6,6 mil. jázd autami viac, ako v Žiline. To je až 18 tisíc prepráv autami denne. Keď zoberieme do úvahy, že bežný človek spraví priemerne za deň štyri jazdy, tak je to 4,5 tisíc áut denne. Ak aj by sme rozsah jázd znížili napríklad na polovicu (existuje zdieľaný prevoz detí do škôl, jazdy 4 a viac ľudí v jednom aute… čo je skôr ekologická požiadavka ako realita), tak aj tak je to 2 250 áut v meste denne, ktoré by tu nemuseli zavadzať na cestách, keby nám fungovala kvalitná a efektívna mestská doprava.
Banská Bystrica zápasí so zlou dopravnou situáciou. Aj keď naše mesto nie je tranzitným bodom, ba ani veľkomestom, dennodenne zažíva ranné a poobedné zápchy. Treba si uvedomiť, že všetko so všetkým súvisí a tak sa za predchádzajúce roky chyby a neriešené problémy nabalili. V súčasnosti nás dobiehajú veci ako absentujúca parkovacia politika, zbabraný tender na prepravcu a neatraktívna MHD, autobusová stanica, ktorá je viac nákupné centrum, ako dopravný uzol, nezmysel okolo Pointu a ďalšie dopravné problémy, ako napríklad zákaz parkovania na chodníkoch od októbra 2023.
Systém fungovania MHD v Banskej Bystrici je v zásade ešte z čias hlbokého socializmu. MHD a prímestské linky nie sú vzájomne koordinované. V druhej polovici 90-tych rokov sa v meste síce spravila veľká reforma linkového vedenia, čo bol v tom čase veľmi dobrý základ k ďalšiemu skvalitneniu. Napríklad sa vtedy úplne odstránili súbehy s trolejbusovou dopravou. Dokonca, na začiatku prvej dekády 21. storočia sme mali zrejme prvý integrovaný dopravný systém na Slovensku, kedy sa do MHD zaintegrovali linky do Malachova, Vlkanovej, Nemiec, Harmanca, Hronsek, Šalková (samozrejme, na dnešnú dobu by to už nepostačovalo, keďže moderné prístupy k tvorbe dopravných sietí vo verejnej doprave sú zase výrazne ďalej).
Všetky pozitíva zmien z prelomu storočí znegovala zmena tarify – zrušenie PCL, zavedenie nástupu prvými dverami a výrazné zníženie výkonov. A všetky ešte zostávajúce pozitíva sa znegovali po nástupe SAD ZV, kedy všetko nesystémové ostalo v platnosti ďalej a okrem toho sme „dezintegrovali“ (zrušili MHD II. pásmo) a zaviedli súbehy a znížili komfort cestovania. Nepomohla ani nová, nezmyselne otočená, autobusová stanica, ktorá je skôr malým nákupným centrom ako dopravným uzlom. Banská Bystrica v prístupe k preferovaniu, efektivite, v modernizácii či v skultúrňovaniu MHD zaspala minimálne 20 rokov. Mesto ani dopravca sa nesnažia tento stav zlepšiť a vďaka tomu máme plné cesty áut a autobusy vozia vzduch.
Naozaj vám to Banskobystričania stačí ? Podľa nás to nevyrieši pár nových autobusov, aj keď veľkolepo predstavených…
Páčil sa mi rozhovor dvoch šoférov MHD, keď sme prechádzali popri pokazenej ceduli na Národnej:
1. čo za kraviny ukazuje zas tá tabuľa?
2. zas je to posrané, ukazuje neexistujúce spoje alebo víkend cez týždeň. aj tak tam neukazuje reálne časy, to si vieš prečítať aj na papieri…
1. v zahraničí som videl poriadne tabule, ukazovali kedy presne príde autobus kam mieri a dokonca aj kde sa dá na ďalších zastávkach prestúpiť na iný autobus a smer.
2. pekné a načo by to bolo u nás ? čo by ukazovala? autobusy ktoré si zmeškal ? jeden ti ušiel o 2 minúty, ďalší o 4 minúty ? aj tak by ti boli tie informácie na prd…