Poslanci za Volebný obvod č. 1 zorganizovali stretnutie s obyvateľmi mesta, ktoré sa pre veľký záujem odohrávalo vo Veľkej rokovacej sále.
Poslanci tohto obvodu prišli so skvelou ideou, osobne sa predstaviť, vysvetliť fungovanie Výboru mestských častí a možností rozvoja komunít cez občianske rady. Táto idea sa však rozsypala v polovici stretnutia pri diskusii.
V skratke, ťažko rozvíjať komunity v meste, kde spoločenstvo vlastníkov bytov opravuje z vlastného rozpočtu kanalizačný poklop, ťažko rozvíjať komunity v meste, kde sa seniori snažia s veľkou námahou nezraniť na neupravených chodníkoch, prežiť v rozpálených, prašných uliciach centra.
Ťažko rozvíjať komunity v mestských častiach, kde riešia občania také základy, ako chýbajúce chodníky, či dokonca kanalizácie. Že sa to darí komunite na Severnej, je skvelá vec, avšak cez založenie občianskeho združenia, suplujú svojimi aktivitami mestské služby, či vodohospodárov.
Stretnutie sa zmenilo z rozvoja komunít na zber podnetov. Z tých mi vyplynuli otázky na bezpečnosť, funkčnosť, estetiku, čistotu.
Čistota – funkčné služby, zametanie, kosenie, starostlivosť o stromy, odhrabávanie snehu bez poškodenia okolia chodníkov či inventáru. odstraňovanie drobných porúch, kým neprerastú do veľkého problému.
Funguje nám to? Prostredie vychováva. Ľahšie sa udržiava pekne prostredie. Ľudia si pekné prostredie viac vážia. Toto nie je konštatovanie, ale fakty z prieskumov.
Takže estetika:
Estetika – podľa čoho určujeme druhy chodníkov, druhy dlažieb, stojísk na koše, podľa čoho vyberáme, vzhľad a funkčnosti zástavok MHD, kde akú lavičku osádzať, aby to nebol mix?
Máme manuál?
Ak chceme prostredie zmeniť na estetické, musíme si najprv spraviť poriadok.
Trebárs, aby nám nezavadzali autá, ak chceme vytvoriť prostredie pre deti, či peknú oddychovú zónu pre seniorov.
To ale musí existovať parkovacia politika.
Aby auto bolo kde dať.
Ešte lepšie by bolo z ekonomického hľadiska ho nepotrebovať.
To by ale musela byť alternatíva funkčnej hromadnej dopravy. Alebo funkčných, bezpečných cyklotrás. Vlastne by niekedy stačilo mať už len taký základ, ako je chodník. Nad tým stojí nezastavať si okolie mesta satelitmi bez služieb, vybavenosti.
Inak mesto nebude dobre fungovať.
Máme funkčný Územný plán mesta a držíme sa ho? PUM?
Funkčnosť – ak máme poriadok v mobilite, vieme, kde koľko áut, autobusov, vieme sa prepraviť bicyklom či peši z jednej časti mesta do druhej, a vieme podľa čoho, kde a ako opraviť ulice, vnutrobloky, je veľký predpoklad, že mesto bude fungovať. Treba ho však aj udržiavať. Aby nahlásené podnety boli odstránené podľa rozsahu a vážnosti porúch buď do pár hodín, respektíve do pár dní.
A to všetko bez potreby robiť z poslancov dispečerov, pretože mestský úrad má na to vyčlenený personál a aplikácie.
Poslanci sa majú venovať rozvoju mesta, nie údržbe.
Funguje to?
Sú podnety dostatočne vykomunikované a pozor, bez použitia peňazí určených na rozvoj komunít? T.j. peňazí z občianskych rád?
Bezpečnosť – 24 hodín denne 7 dní v týždni máme v uliciach trebárs Mestkú políciu. Tak malé mesto ako je Banská Bystrica s najväčším rozpočtom na Slovensku v prepočte na obyvateľa, by malo mať nahlasovanie nedostatkov, neprispôsobivých občanov, áut v peších zónach, či poškodzovanie inventáru, zelene, celkovo majetku, zmáknute s prstom v zadku.
Pretože aktívnych obyvateľov či dostatočný počet kvalitných poslancov má mesto Banská Bystrica nápomocných.
Funguje to?
Keď cúvajuce autá nebudú ohrozovať naše deti už pri prvom kroku z vchodových dverí na spoločnú ulicu, či priamo pred školským vstupom, keď budú mať chodníky schodný stav bez stĺpov uprostred, budú odhrnuté, a udržiavané. Keď sa deti nebudú prepadávať do kanálov a seniori zakopávať o vypadnuté obrubníky, keď sa budú mať cez letné horúčavy kam ukryť do tieňa vzrastlých stromov.
Keď nebudeme dýchať splodiny a zvírený prach zo zimného posypu až do leta.
Keď sa malé dieťa bude môcť bezpečne prepraviť z miesta A na miesto B, na bicykli len za pomoci vlastných síl, len vtedy bude mesto bezpečne a pre ľudí.
Máme toto vyriešené?
Je škoda, že nikto z poslancov nemá odvahu vysvetliť občanom, že všetky ich podnety poukazujú na nefunkčnosť mestského úradu, nie poslancov.
Tým pádom došlo k absurdným situáciam keď poslankyňa, právnička, matka, namiesto predstavenie svojej vízie a priorít volebného obdobia pobehovala s mikrofónom po sále a zbierala podnety na pokazené chodníky. Poslanec, zriaďovateľ jazykovej školy namiesto jeho vízie rozvoja základných škôl, riešil tú či onú ulicu a jej problémy.
Poslanec ekonóm, ktorý sa venuje kontrole nakladania s verejnými zdrojmi rozdeľoval 2eurá na obyvateľa na zabíjačky, guláše. Poslankyňa, špičková riaditeľka spádovej nemocnice sa namiesto predstavenia rozvoja mesta Banská Bystrica ako centra špičkových zdravotníckych zariadení, venovala dopravnej problematike, vrcholom však bolo, keď bol poslanec architekt úkolovaný zamestnancom MsÚ z oddelenia údržby, aby vo svojom voľnom čase kreslil riešenia pre mestký úrad, ako i riešil ďalšie podnety dokonca aby riešil nekoordinaciu mestkých oddelení. Áno, zamestnanec MsÚ chcel riešenia od poslanca a nie od svojho šéfa .
Ešte že nebol prítomný najdlhšie slúžiaci poslanec pán Katreniak, asi by ho piclo.
Verím, že vedeniu mesta vyhovuje zamestnávať poslancov zástupnými úlohami, ktoré vyplývajú priamo zo zákona o obecnom zriadení. Aspoň nemajú čas poukazovať na systémové zlyhania a neriešenie obrovských problémov v meste skoro v každej oblasti.
Napriek všetkému, prajem poslancom za volebný obvod č 1. aby podobné aktivity rozvinuli, doladili, boli príkladom pre poslancov aj ostatných mestkých častí.
A za občanov volebného obvodu 1. si dovolím odkázať…
Nepotrebujeme zabíjačky či guláše za pár všimných z mestkého rozpočtu.
Vieme si zorganizovať brigádu, pohrabať lístie, spraviť grilovačku.
Od vás očakávame tlak na radnicu, aby sa problémy už konečne riešili komplexne a dlhodobo. Menšie veci sa majú riešiť cez odkaz pre starostu… kebyže funguje.
Veľa zdaru a hlavne pohody.
S priateľským pozdravom hrdý Bystričan.